Wednesday, December 7, 2011

MENGAPA HARUS ADA CINTA? .,,,,


Apakah yang dimaksudkan bercinta? Mengapa harus bercinta? Cinta itu banyak yang boleh didefinisikan tetapi secara umumnya ialah cinta itu adalah satu perasaan sayang dan kasih terhadap seseorang insan.
Cinta..

Wahai kaum hawa, bagi mereka yang berada di dalam lingkungan remaja, fikirlah sedalam-dalam mungkin untuk bercinta. Ingatlah bahawa anda mempunyai rakan-rakan anda di sekeliling anda. Berkawanlah dengan mereka dan habiskan masa dengan mereka . Yang pasti, selepas kahwin, masa itu akan menjadi singkat bersama kawan-kawan anda!
Wahai kaum hawa, anda mempunyai ibu bapa yang menyayangi anda. Bantulah dan jagalah mereka sementara anda belum berkahwin. Selepas berkahwin, masa anda dengan ibu bapa anda sedikit terhad kerana keutamaan perlu diberi kepada suami anda kelak!
Wahai kaum hawa, bersediakah anda jika anda ditinggalkan pasangan? Fikirkan pula kesanterhadap diri anda yang telah dilukai. Jika benar, dia sayangkan anda, dia akan berjumpa  dengan ibu bapa anda dan tidak akan menyentuh serta sanggup tunggu anda.

Wahai kaum hawa, sesungguhnya seorang lelaki itu seharusnya menghormati anda. Kaum 
hawa adalah perkara yang paling ajaib di dunia yang dicipta oleh ALLAH. Kaum hawa juga 
bukanlah mesin melahirkan manusia. Kasihanilah anak-anak yang dilahirkan didunia tanpa 
pintanya. Janganlah engkau bunuh dia….
Wahai kaum hawa yang dikasihi, dengarlah nasihat islam yang terakhir iaitu, carilah cinta itu melalui hati, bukan melalui paras rupa. Bersabarlah jika anda masih belum menemui cinta anda kerana cinta pertama itu lebih indah jika dibawa ke pelamin!
Cinta ALLAH itu hakiki, cinta manusia itu sementara!

No comments:

KISAH KITA PERNAH TERTULIS

Aku tak sangka Begini akhirnya Cerita kisah kita Yang pernah buat kita tersenyum Yang pernah buat kita ketawa Berakhir juga Hari ini ...